Shanghai & eerste stagedagen - Reisverslag uit Sjanghai, China van Vera - WaarBenJij.nu Shanghai & eerste stagedagen - Reisverslag uit Sjanghai, China van Vera - WaarBenJij.nu

Shanghai & eerste stagedagen

Blijf op de hoogte en volg Vera

13 Februari 2014 | China, Sjanghai

Na meer dan twee weken in Shanghai heb ik veel te vertellen over mijn eerste stagedagen en over de dagen daarvoor. Ik zal eerst kort wat vertellen over de vakantiedagen voor het begin van mijn stage, daarna wat over de stage zelf en over het leven hier in Shanghai.

De laatste dag van januari was het begin van Chinees nieuwjaar. Op oudjaarsdag waren we bij de familie van Yuan aangekomen. Yuan is een Brits studiegenootje van Ties, haar Chinese familie woont in de buurt van Shanghai. We zijn daar vier dagen geweest, Yuans vriend was daar ook. De eerste dag hebben we met allemaal vrienden en familie van haar oom en tante gegeten bij hen thuis, ze hadden heel veel lekker eten klaargemaakt. ’s Middags gingen we naar de muziekwinkel/-school waar haar oom werkt, dat was een leuke plaats en we hebben daar de hele middag gepraat en muziek gemaakt. We zijn vier dagen bij Yuans familie gebleven, soms gingen we overdag met de familie op stap, soms met z’n vieren. We aten daar iedere avond en ochtend, haar oom en tante en haar opa en oma (dier daar ook woonden) waren ontzettend gastvrij. Haar oom en tante hebben twee zoontjes van vier jaar, een tweeling. Die zagen er heel schattig uit, maar het waren behoorlijk brutale druktemakers! Ze sloegen en gooiden met van alles en ze werden maar zelden gecorrigeerd. Alleen oma was af en toe een beetje streng voor ze. Toch waren ze wel leuk voor een paar dagen.

Na vier dagen op en neer reizen van de voorstad naar Shanghai was het leuk om echt naar het centrum te verhuizen, dat scheelde veel reizen met de bus en metro. Voor mij was het gelijk écht verhuizen, ik woon vanaf 3 februari namelijk in mijn appartement hier in Shanghai. 3 Februari was ook de dag waarop een vriend van Ties, Tiemen, in Shanghai aankwam. Zij zijn nog drie dagen in Shanghai gebleven. We zijn die dagen steeds met z’n drieën op stap geweest en ik was toen eigenlijk alleen maar thuis om te slapen. We hebben wat musea bezocht en de bezienswaardigheden die een toerist gezien moet hebben, waaronder ook het World Financial Center. Het was gezellig met z’n drieën, maar de stad was niet op z’n leukst zo in het begin van het nieuwe jaar. Hier is de vakantie rond Chinees nieuwjaar een lange vakantie, dus bij alle toeristische attracties en musea was het ongelooflijk druk, maar heel veel kleine winkels en restaurants waren dicht. Veel straten waren compleet uitgestorven en het was iedere dag moeilijk om een leuk en niet al te duur restaurant te vinden, terwijl in China normaal gesproken het tegenovergestelde het geval is.

Na al die dagen toerist zijn in de grote stad Shanghai was het heel fijn om mezelf te kunnen installeren in mijn appartement. In de drie, vier dagen die ik toen nog overhad voordat mijn stage begon, ben ik naar de Carrefour en naar de Ikea geweest, daar heb ik allerlei spullen gekocht. Spullen die ik echt nodig had, maar ook van alles om het een beetje leuker te maken. Ik heb het toeristische centrum ook volledig vermeden die dagen en heb in plaats daarvan mijn eigen buurt een beetje verkend.

Afgelopen maandag, 10 februari, was mijn eerste stagedag. Ik was best zenuwachtig van tevoren, maar dat was de tweede dag gelukkig al helemaal over. Mijn eerste dag werd ik uiteraard aan iedereen voorgesteld, ik had een eerste gesprek met mijn begeleider, Ada, en de rest van de dag kon ik meekijken met wat zij deed en zelf wat rondkijken in de documenten van de Economische Afdeling. ’s Ochtends had de consul, Peter, een nieuwjaarstoespraak gehouden voor al het personeel (ongeveer 35 mensen). Eind van de middag had ik een kennismakingsgesprek met hem, toen bleek dat hij uit Ede kwam en zijn vader les had gegeven op het Marnix! Mijn eerste dag heb ik verder niet heel veel gedaan, vooral kennisgemaakt en met Ada meegekeken. Dinsdag t/m vandaag waren rustige werkdagen, het is nog niet heel druk op de economische afdeling. Dat geeft mij genoeg tijd om te wennen, dat vind ik heel fijn. Ada heeft me uitleg gegeven over de systemen die ze gebruiken, ik heb wat kleine klusjes gedaan, een verslag van een voorganger nagelezen en een opzet voor mijn eigen verslag gemaakt (hier zal ik later meer over vertellen). De sfeer op het consulaat is heel ontspannen, dat is erg fijn en dat zal het ook makkelijk maken om snel te wennen. Er staat voor april wel heel veel op het programma, dat zal een drukke tijd worden. Ik heb de afgelopen dagen een beetje een idee gekregen van hoe de komende tijd eruit gaat zien, ik ga zeker heel veel leren! Dinsdagavond ben ik met Ada uit eten gegaan. Ze is nog heel jong, ook begin twintig, en het was leuk om haar wat langer te spreken na het werk. Het eten was ook erg lekker, net zoals al het eten wat ik gehad heb de afgelopen dagen.

Ondertussen zijn ook al mijn huisgenoten gearriveerd. Ik heb vier huisgenoten: een Duitse jongen, Richard, die op zoek is naar een stage maar wie het wel gelukt is om zijn visum met een maand te verlengen (volgens hem was het een kwestie van naar de juiste mensen toegaan en geld betalen). Daarnaast is er Valérie, een Canadees meisje uit Québec, zij loopt stage bij het Canadese consulaat. Verder heb ik nog twee Franse huisgenoten: Jean en Florian. Jean werkt als architect bij een Nederlands architectenbureau in Shanghai. Wat Florian doet weet ik niet, hij is gisteren aangekomen en ik heb hem nog niet echt gesproken. Het appartement waarin we wonen is ruim en het is op de 20e verdieping! Het klikt goed met mijn huisgenoten en ik en ik ben natuurlijk helemaal tevreden met het feit dat ik volop mijn Frans kan oefenen hier in Shanghai! Nu moet ik alleen wel zorgen dat ik ook mijn Chinees ga bijhouden, daar zal ik wat meer moeite voor moeten doen. Maar op dit moment houd ik me daar nog niet zo mee bezig, ik ben vooral nog bezig met wennen deze week en het is fijn dat ik daar de tijd voor heb.

Helaas komen er voorlopig geen foto’s, want ik ben de oplader van mijn camera vergeten. Misschien volgen de foto’s later nog.

  • 13 Februari 2014 - 14:47

    Marianne:

    Wat goed om te lezen dat je een leuke start hebt gemaakt bij het consulaat! Geniet er maar van!
    Ik had niet verwacht dat je in Shanghai je Frans zou kunnen oefenen.
    X

  • 14 Februari 2014 - 10:51

    Reinoud:

    Klinkt allemaal goed. Volgens mijn heb je inderdaad goed getroffen en nu al goed naar je zin in het appartement met interessante medebewoners. Daar kun je je talenknobbel verder laten groeien met Duits, Frans :-). Het consulaat ziet eruit als een werkplaats vol spannende uitdagingen!
    Liefs, Reinoud

  • 14 Februari 2014 - 21:21

    Opa En Oma:

    Alles lijkt jou te lukken,we zijn heel benieuwd naar de volgende aflevering! Liefs van oma en een hErstellende opa,

  • 14 Februari 2014 - 21:51

    Geertje Bouwer:

    Na zo'n mooie start zal het verder ook goed gaan. Zaterdag mag Opa naar huis. Hij heeft alles goed doorstaan en daar ben ik heel blij mee.
    Liefs van Oma.

  • 15 Februari 2014 - 19:02

    Wim Kusters:

    Hallo Vera,

    Een goed begin .... En dit begin lijkt mij heel goed! Dus .... een goede start van het Chinese Nieuwe Jaar!
    Geniet van alles en iedereen om je heen en tot mails,
    Groetjes,
    Wim.

  • 16 Februari 2014 - 19:50

    Erik:

    Klinkt allemaal goed! Gaaf dat je in/op het World Financial Center bent geweest. Veel succes met je stage en geniet van de stad!

  • 25 Februari 2014 - 13:15

    Sjef Kusters:

    Dag Vera,
    G-mail had je mails in de spambak gezet en daar kijk ik zelden naar, dus las ik pas deze week over je nieuwe Chinese avonturen. Flink van je, dat je geen posttraumatisch stress-syndroom aan je vorige trip hebt overgehouden en dat je je nu volop in het grote stadsleven van deze gigantische metropool gaat storten. Voor het thuisfront zal het een geruststelling zijn dat je in goed gezelschap bent en dat je werkt in een omgeving die je veel houvast kan geven. Veel plezier daar en...... 我们希望您有一个美好的时光在上海!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vera

Actief sinds 29 Jan. 2014
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 3295

Voorgaande reizen:

27 Januari 2014 - 15 Juli 2014

Stage in Shanghai

Landen bezocht: