In Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van Vera - WaarBenJij.nu In Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van Vera - WaarBenJij.nu

In Shanghai

Blijf op de hoogte en volg Vera

29 Januari 2014 | China, Sjanghai

Vanuit het hostel waar ik nu ben zal ik wat vertellen over de afgelopen twee dagen hier in China en over mijn plannen voor het komende halfjaar. Want ja: ik ben weer in China. Vanaf 10 februari ga ik stagelopen bij het consulaat-generaal, hier in Shanghai. Tot die tijd ga ik nog wat rondkijken in de stad, mezelf installeren in het appartement en misschien ga ik nog een reisje maken.

Dinsdagochtend ben ik geland, mijn reis is goed verlopen. Het duurde helemaal niet zo lang, ik had een snelle overstap in Londen. Hier in Shanghai wist ik de weg naar het hostel gemakkelijk te vinden, want het was hetzelfde hostel als waar ik in oktober voor mijn vertrek een nacht ben geweest. Toen ik aankwam had ik nog een hele dag om rond te kijken. Ik heb ergens geluncht met noedels en daarna hier in de buurt wat rondgekeken. Het hostel ligt vlakbij the Bund, de promenade langs de rivier, met aan de overkant het moderne zakendistrict. Daar heb ik me al wandelend verbaasd over de hoge temperatuur, het was zo rond de 15 graden en zonnig. Later hoorde ik zelfs dat het aanstaande zaterdag boven de twintig graden zal worden! Ik had me niet heel erg verdiept in de weersverwachting, maar ik gehoord dat het ook in Shanghai niet de gebruikelijke temperaturen zijn voor eind januari. Het is in elk geval wel iets te warm voor een winterjas…

Gisteren aan het einde van de middag was ik moe, ik had in het vliegtuig weinig geslapen. Na een middagdutje ben ik toen weer op stap gegaan. Ik had met Anouk afgesproken, van wie ik de kamer ga overnemen. Ze heeft me het appartement en de kamer laten zien, het zag er goed uit en het ligt in een rustige maar centrale buurt. Ik kreeg gelijk zin om er te gaan wonen! Op 2 februari kan ik erin. Er komen tegelijk met mij nog twee andere nieuwe huurders, in totaal zijn er vijf bewoners. Nadat Anouk me nog het een en ander had uitgelegd heb ik de metro gepakt richting het hostel, maar ik was een halte eerder uitgestapt om door de grote winkelstraat te lopen. Daar was het een drukte van jewelste! Overmorgen begint het Chinees Nieuwjaar, het jaar van het paard, en iedereen was druk bezig met cadeautjes kopen. Op straat is het ook nog op een andere manier te merken dat het nieuwe jaar eraan komt: zo ongeveer de helft van de restaurantjes en kleine winkeltjes is gesloten. Met Chinees Nieuwjaar gaan mensen namelijk naar hun familie, en voor veel arbeidsmigranten betekent dit dat ze van de stad naar het platteland moeten reizen, soms zelfs een heel eind.

Vandaag heb ik van alles gedaan: allereerst ben ik naar het politiebureau in de wijk van mijn toekomstige appartement gegaan om me in te schrijven. Zoals dat bij ons via de gemeente gaat, gaat dat hier via de politie. Het was snel geregeld en ik heb alvast een ander leuk stukje van die buurt gezien. Vervolgens ben ik naar het Shanghai Museum gegaan. Dat is vlakbij het overheidsgebouw van Shanghai, wat overigens wel meer dan een stadhuis is, het heeft echt de allure van een regeringsgebouw. Naast dat gebouw ligt ook een enorm concertgebouw, en daartegenover ligt het museum, heel imposant. Het museum is voor iedereen gratis, dus ik vreesde voor grote drukte, maar het viel ontzettend mee. Ik had van tevoren al bedacht dat ik niet ging proberen om alles te bekijken, ik heb toch nog alle tijd en bovendien is het behoorlijk groot. Vandaag heb ik het stuk over bronzen vazen en over de geschiedenis van de Chinese munt gezien, de andere zalen bewaar ik voor een andere keer. De rest van de dag heb ik besteed aan het kopen van spullen en aan rondkijken in de buurt rondom het hostel. Vandaag was het in de winkels nog drukker dan gisteren. Ik heb mijn ogen uitgekeken in de ‘food market’, dat is een soort warenhuis van vier verdiepingen, maar dan met alleen maar eten (en heel veel Chinezen).

Morgenochtend komt Ties aan in Shanghai, dan gaan we een paar dagen naar de familie van een studiegenoot van Ties om met hen Chinees Nieuwjaar te vieren in Shanghai. Ik ben heel benieuwd hoe de jaarwisseling en de dagen daarop zullen zijn!

  • 29 Januari 2014 - 15:36

    Lotte:

    Wauw! Je bent er! Heeeeeel veel plezier komende tijd, ik blijf je op de voet volgen! :)
    Liefs, Lotte

  • 29 Januari 2014 - 15:49

    Wim Kusters:

    Hallo Vera,

    Een goed begin is het halve werk!
    En dit is een goed begin!
    Ook nog de ervaring beleven van het Chinese Nieuwjaar meevieren met een Chinese familie!
    Wat wil je nog meer !!
    Geniet van alles en een mooi "paardenjaar" .
    Wim.

  • 29 Januari 2014 - 15:49

    Moes:

    Wat fijn dat je al zo snel wat laat horen!
    Goede start zo te lezen :D
    Heel veel plezier, ik ben ook heel benieuwd hoe je het oud en nieuw beleeft daar.
    Over een paar dagen lekker je appartementje in, vergeet je kussensloop niet om je kussen te doen!
    Geniet ervan en we horen vast wel weer van je.

    Liefs!

  • 29 Januari 2014 - 15:55

    Margreet:

    Dag Vera,
    Wat leuk dat je weer terug bent. En heel bijzonder om het Nieuwjaarsfeest mee te maken. Ik wens je een heel goed en gezond verblijf, met mooie ervaringen.
    Margreet

  • 29 Januari 2014 - 17:00

    Anja:

    Hallo Vera,
    We gunnen je een mooie tijd en alvast gelukkig nieuwjaar voor jou en Ties.
    Ga je nog oliebollen bakken ?

    Liefs,

  • 30 Januari 2014 - 15:15

    Marianne:

    Klinkt goed, dat voorjaarsachtige weer! Ik ben nu al benieuwd naar je ervaringen met het feest van Chinees Nieuwjaar. x

  • 30 Januari 2014 - 18:05

    Marjolein:

    Hoi Vera, ik wil je nog even heel veel succes wensen. Je verhaal moet ik nog lezen. Vanavond op een rustig momentje want het is geen straf jou altijd leuke verslagen te lezen. Groetjes van ons, Marjolein

  • 30 Januari 2014 - 18:42

    Reinoud:

    Hoi Vera,
    Fijn om die enthousiaste verhalen te lezen en dat je straks een leuke kamer hebt. Ook een leuk vooruitzicht om straks met Ties de stad te verkennen in aanloop naar het Chinese nieuwjaar!
    Liefs Reinoud

  • 31 Januari 2014 - 11:21

    Oma Geertje:

    Hallo Vera,
    Een mooi begin en al weer vol plannen. Veel plezier met "de sprong op het paard" en groetjes aan Ties.
    Liefs van Oma en Opa

  • 31 Januari 2014 - 16:31

    Leon En Monique:

    Hoi Vera, Een fijn chinees Nieuwjaar toegewenst van ons. Geniet ervan en geniet van het samenzijn met je Ties. ( erg leuke jongen overigens)!!! Groetjes van ons. Xxx

  • 01 Februari 2014 - 17:44

    Opa Op Den Buijs:

    Prachtig, het enthousiaste begin van jouw 2e China expeditie zo samenvallend met het Chinese Nieuwjaar, (een goed voorteken?); geniet van beiden, het begin samen met Ties en daarna met frisse moet aan de start.

  • 02 Februari 2014 - 20:57

    Erik:

    Hi Vera,

    Klinkt goed! Vergeet het World Financial Center niet te beklimmen (leuke glazen vloer in de top tenzij je hoogtevrees hebt :-)) en ook de tunnel bij de Bund naar de overkant is een aanrader, in het treintje met geluids- en lichteffecten, erg cool (#not). Veel plezier over there!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vera

Actief sinds 29 Jan. 2014
Verslag gelezen: 342
Totaal aantal bezoekers 3293

Voorgaande reizen:

27 Januari 2014 - 15 Juli 2014

Stage in Shanghai

Landen bezocht: